Sergio Herman
De mannen van Earth Water hebben vaker de wind mee. “Op een gegeven moment werd ik gebeld door iemand van het toenmalige sterrenrestaurant Oud-Sluis. Chef-kok Sergio Herman had bij een geblinddoekte test ons water als allerbeste uitverkoren. Dat heeft veel gedaan. Steeds meer sterrenrestaurants en belangrijke hotels zijn ons water gaan schenken.” “You never drink alone”, is de slogan die al jaren wordt gebruikt. “Dagelijk sterven 6.000 mensen, vooral kinderen, door een gebrek aan schoon drinkwater. Als jij een slok Earth Water neemt, drinken anderen indirect mee.”
Hoe kom je op zo’n concept? Patrick vertelt: “Ik maakte met mijn meisje een reis door Canada. We waren in Edmonton beland. Terwijl zij in de hotelkamer een douche nam, zat ik in een koffietentje het plaatselijke nieuwsblad te lezen. Ik stuitte op een interview met de Canadees Kori Chilibeck. De Kop boven het artikel wat intrigerend:’Als jij de kans hebt, zou je dan de wereld veranderen’. Het verhaal was nog fascinerender. Kori liep het toeristenpad van de Mount Everest en werd daarbij begeleid door sherpa’s die zorgden dat hij cola kon blijven drinken. Ze droegen tientallen blikjes op hun rug. Een sherpa verdient daar een kwartje per dag. ‘Zelfs hier wordt over de ruggen van de allerarmsten verdiend aan een dorstlesser’, drong het tot Kori door. ‘Waarom bestaat er geen systeem waar iedereen uiteindelijk beter van wordt’, vroeg hij zich vervolgens af. De volgende vraag was: ‘Wat is het grootste probleem op aarde’. Dat bleek schoon drinkwater te zijn, had hij wel ontdekt tijdens zijn vele reizen. Ik stuurde hem ter plekke een e-mail. Ik was zo gepakt door het verhaal. Hij reageerde meteen. Nog diezelfde avond zaten we met elkaar een biertje te drinken.”
Terug in Nederland pakte hij zijn kans. “Ik werkte bij Heineken, deed de sales van blik- en fustbier. Heineken is een geweldige werkgever maar ik leefde gewoon in een gouden kooi. Alle Olympische spelen, WK- en EK-finales maakte ik mee. Ik was behoorlijk verwend. Het salaris dat ik nu verdien haalt het daar niet bij maar ik ben nu wel veel gelukkiger met wat ik doe. er diende zich een reorganisatie bij Heineken aan. Ik stond niet op de de lijst maar bood aan de plek van een ander over te nemen. CFO van Heineken, René Hooft Graafland, heeft nog geholpen een businessplan te schrijven. Met dat plan in de hand heb ik Heineken verlaten.”
Hij belde Henk die thuis is in de wereld van dance, dj’s en muziek, met de vraag of hij ambassadeur wilde worden. Nee, kreeg hij na een bak koffie te horen. ‘Maar ik wil deze onderneming wel met jou samen gaan leiden’. De zaak was snel beklonken.Vier maanden later werd op Schiphol het eerste pakje Earth Water gelanceerd. “Iedereen vond er iets van . We waren het eerste bedrijf dat zich zo duidelijk aan een goed doel verbond.” Ook met de verpakking was Earth Water vooruitstrevend. “Karton! Mensen vroegen zich af of er melk in zat.” Met de bekendheid van het merk zit het inmiddels helemaal goed. “Dat we honderd procent van onze winst aan een goed doel besteden, is voor beroemdheden reden om ambassadeur te worden. Wij geven amper geld aan marketing uit. We krijgen op allerlei manieren zoveel gratis hulp.” Ondertussen doet Kori Chilibeck het aan de andere kant van de wereldbol ook goed. “We dienen hetzelfde doel, zijn aan elkaar gelieerd maar varen ieder onze eigen koers.”
Op de vraag of hij trots is op wat er is bereikt: “Ik ben geen type dat zichzelf op de borst klopt en zijn identiteit ontleent aan een goed doel. Wij verkopen gewoon water. En we zoeken een goede, betrouwbare samenwerkingspartner die zo’n project voor zijn rekening neemt. maar het is wel heerlijk om mijn eigen kinderen te horen opscheppen met: ‘Mijn papa geeft arme mensen water’.”